Employer-Branding i konsulentbranchen - Sådan tiltrækker I unge talenter

 

Vi har foretaget en arbejdsmarkedsundersøgelse blandt medarbejdere på tværs af Danmarks største konsulenthuse. Her kan du se, hvad vi fandt ud af.

Konsulentbranchen er kendt for at være en branche, der er præget af hård konkurrence og et ambitiøst arbejdsmiljø. Det afspejler sig også blandt de unge konsulenter, når du spørger dem, hvad er er vigtigt i deres arbejde - de satser benhårdt på at skabe en succesfuld karriere, og de har stort fokus på deres egen personlige og professionelle udvikling. 

I en branche, hvor virksomhederne kæmper om at få fat i de dygtigste talenter, og hvor medarbejdere samtidig er helt skarpe på, hvad de efterspørger i deres karriere, bliver det derfor vigtigt, at I som virksomhed ved, hvordan I skal tiltrække de dygtigste kandidater til netop jeres virksomhed. 

I dag er det ikke længere de dygtigste medarbejdere, der er på udkig efter en spændende arbejdsplads. Rollerne er byttet rundt, og det er nu jeres opgave som virksomhed at sørge for, at jeres rekruttering og employer branding er målrettet de unge talenter. 

Arbejdsmarkedsundersøgelse på Studentum.dk

Hos Studentum.dk har vi foretaget en arbejdsmarkedsundersøgelse blandt medarbejdere fra Danmarks førende konsulenthuse. Vi har bedt medarbejderne svare på, hvad der er vigtigt for dem i deres karriere, og hvad der gør deres nuværende arbejsplads til en attraktiv virksomhed at arbejde i.

Vi har samlet svarene fra undersøgelsen i et overblik nedenfor, hvor I kan blive klogere på, hvad de unge talenter efterspørger i deres karriere i dag. 


Dét efterspørger konsulenter anno 2019

"Det sociale miljø, den intellektuelle sparring og det daglige indblik i både den danske og internationale forretningsverden betyder, at jeg hver dag går på arbejde med mod på at gribe dagen og bidrage mest muligt til vores kunder". 

 

1. Professionel udvikling

Professionel udvikling er det parameter, som unge medarbejdere vægter højest, når de skal beskrive, hvad der er vigtigt i deres karriere. De unge konsulenter bevæger sig i et konkurrencepræget og ambitiøst arbejdsmiljø, hvor de er klar over, at de er nødt til at udvikle sig både professionelt og personligt for at være blandt de dygtigste. Samtidig er de i begyndelsen af deres karriere og brænder for at blive ved med at dygtiggøre sig gennem daglige udfordringer og intern træning.

"Jeg sætter stor pris på hele tiden at lære nye ting, hvilket også gør, at jeg hæver mit færdighedsniveau. Selvom jeg møder mange nye udfordringer, er der stadig plads til at specialisere mig inden for bestemte områder, og ofte kan jeg medbringe meget erfaring fra tidligere projekter, som gør mig endnu bedre på det næste".

Som virksomhed er det vigtigt, at I investerer kontinuerligt i de ansattes professionelle udvikling, hvis I ønsker at fastholde og tiltrække nye medarbejdere. Allerede i jeres rekruttering skal I fremhæve og synliggøre jeres vifte af interne uddannelses- og karrieremuligheder, så I fremstår som en attraktiv arbejdsplads for de unge talenter. 

 

2. Kompetente kollegaer

I undersøgelsen er det også tydeligt, at de unge medarbejdere værdsætter og trives i et arbejdsmiljø med talentfulde og passionerede kolleager. Det er vigtigt for deres egen personlige udvikling, at de er en del af arbejdsplads, der er præget af høj faglighed og engagement i jobbet samt kollegaer med det samme ambitionsniveau som deres. 

"Being around skilled and engaged colleagues. I get motivated by being around motivated and skilled people and this gives an upward “positive spiral” effect in client projects as well as in internal projects. In my job I am surrounded by people with these traits".

 

"Consulting is ultimately a team sport. Having a group of very talented and dedicated people in your team all working towards the same deadline is one of the key enablers in making it enjoyable".

Brug story telling i jeres employer branding som et redskab til at formidle fortællinger om jeres virksomhedskultur. Hvad kendetegner jeres kultur, jeres medarbejdere og jeres virksomhed som arbejdsplads? Hvordan arbejder I sammen på tværs i i teams og afdelinger, og hvad gør I for at styrke det interne samarbejde i jeres virksomhed? 

Nævn gerne, hvordan samarbejde, sparring og feedback er en naturlig del af måden, I arbejder på i jeres virksomhed og fremhæv, hvis I fx har intergrerede mentorforløb målrettet unge, der i begyndelsen af deres karriere.

 

3. Globalt netværk og karrieremuligheder

Med globaliseringen og digitaliseringen er verden blevet langt mindre, hvilket muliggør internationalt samarbejde mellem virksomheder i et større omfang end tidligere. Denne undersøgelse viser, at unge medarbejdere værdsætter og efterspørger virksomheder med et internationalt udsyn og med afdelinger i forskellige lande, fordi det betyder, at de kan arbejde sammen med kollegaer og mennesker fra hele verden. 

"I especially enjoy the international opportunities you have with your everyday work. Currently, I am working on a case with four different nationalities, and I have had the opportunity to visit the US and the UK within the last 2 months".

Fremhæv, hvis I har globale samarbejder med virksomheder i forskellige dele af verden, eller hvordan I arbejder med internationale projekter i jeres virksomhed. Sørg også for at understrege, hvis I tilbyder karriereforløb i udlandet i kortere eller længere perioder, da det spiller en rolle for unge medarbejdere i deres karrierevalg.

 

Læs med her, hvis I ønsker at vide mere om, hvad unge anno 2019 efterspørger i deres karriere.

Ønsker I at profilere jeres organisation som en interessant og attraktiv arbejdsplads på KarriereguidenUdfyld formularen nedenfor - og så kontakter vi jer!