Sådan skaber du engagement på sociale medier

 

At allokere ressourcer, skabe personas og analysere resultater er tre vigtige faktorer for øget engagement på sociale medier. Men er det alt, der skal til? Her giver vi dig et resumé af vores tips til hvordan man skaber højt engagement på sociale medier. 

De seneste år har sociale medier måttet tage en stadig større plads i virksomhedernes markedsføringsstrategier – ikke mindst for kursusarrangører og andre undervisere. I dag vælger mange virksomheder og arrangører at bruge sociale medier som deres primære markedsføringskanal. Men hvordan formår man at skabe godt indhold, der engagerer den målgruppe, man gerne vil nå? 

Afsæt tid og ressourcer 
 
I mange tilfælde har sociale medier en tendens til at falde i baggrunden og blive noget, man gør, når man har tid til overs. Måske har du som kursusarrangør næsten ikke tid til overs til andet end at holde kurser?

Det kan nemt ske, at arbejdet med sociale medier bliver nedprioriteret. Men for at udnytte de sociale mediers fulde potentiale, skal du også turde lægge både tid og ressourcer i arbejdet. Et tip er at sætte tid af i din kalender hver uge, hvor du kun vil arbejde med sociale medier.

Tal målgruppens sprog 
 
Ingen kender din målgruppe så godt, som du og dine kollegaer gør – sørg for at bruge den fordel! På sociale medier har du lov til at være mindre formel, end du måske er på for eksempel din hjemmeside og på sociale medier får du virkelig chancen for at tale dine kunders sprog. Udnyt alt, hvad du ved om din målgruppe, og brug sociale medier som en måde at tale direkte med dine potentielle fremtidige deltagere på. 

Skab personas 
 
At skabe personas tilpasset sociale medier er en effektiv måde for dem, der ønsker at identificere eller sikre den rigtige tonalitet i sociale medier. Disse personas kan være baseret helt eller delvist på, hvad du allerede ved om dine følgere eller på personas, du har udviklet til andre marketingkanaler. Nogle spørgsmål, der kan besvares, når man udvikler en persona til sociale medier, kan være: 
 
- Hvor gamle er personerne i min målgruppe? 
- Hvor bor de? 
- Har de brug for fjernundervisningskurser? 
- Hvad interesserer dem? 
- Hvad interagerer min målgruppe med på sociale medier i dag? 
- Hvilke platforme er de på? 
- Hvilken generation af sociale medier tilhører min målgruppe? 

Genbrug dit indhold 
 
Genbrug af indhold, eller som vi kalder det "genbrug af indhold" er en effektiv måde at minimere den tid, du skal bruge på at skabe materiale til dine sociale medier. Det kan for eksempel betyde, at du laver en liste med tips, som du uploader til din hjemmeside. Du kan så tage den liste og lave den om til et Instagram-opslag, et Facebook-opslag eller hvorfor ikke et TikTok, hvis du ved, at målgruppen flytter dertil. At genbruge dit indhold handler om at tænke bæredygtigt og faktisk bruge den tid, du har til at kopiere, i stedet for at genopfinde hjulet hver gang. 

Evaluer og analyser 
 
For at vide, om det du laver virker eller ej, er det vigtigt både at evaluere og analysere det arbejde, du laver på sociale medier. Dit mål er måske ikke kun at skabe engagement, men også at sprede dit brand og vise, hvad du kan tilbyde. Men uanset hvad er det normalt muligt at kombinere de to. Start med at sætte et mål for dit arbejde og kom så med nøgletal, som du kan bruge som udgangspunkt, når du skal måle engagement på sociale medier. 
 
Blev du nysgerrig og vil du vide mere om, hvordan du kan skabe engagement på sociale medier? I vores webinar kan du tage del i endnu flere tips, mere detaljeret information og nogle hotte trends på sociale medier lige nu.