Hvordan kan I optimere jeres uddannelsesside med et overskueligt budget? Vi har samlet fem anbefalinger fra vores arbejde med skoler og uddannelsesinstitutioner fra hele verden.
Ligesom resten af verdenen ændre videregående uddannelser sig i disse år. Ændringer i teknologien, muligheder der opstår og globaliseringen giver flere muligheder end nogensinde før. Men hvad vi hører igen og igen fra vores kunder er, at de ikke er sikre på, hvordan de bedst kan udnytte deres digitale platforme. Vi er her for at hjælpe uddannelsesudbyderne på vej.
Oftest skyldes den manglende sikkerhed, en strategisk vision, som kan kompliceres yderligere ved små budgetter. Hvis I som uddannelsesudbyder, fx læser op på, hvordan I bedst designer jeres hjemmeside mod potentielle studerende, ryger I hurtigt over i nogle af industriens store buzzwords som: brugercentreret design, brugertest, iterativ design, agil, kontinuerlig integration mv. Hvis I putter alle disse ord ind i en projektplan står I pludselig med et projekt, der i størrelse gør ondt på pengepungen.
Så hvordan er det, at I optimerer jeres uddannelsesside med et overskueligt budget? Vi har samlet fem anbefalinger fra vores arbejde med skoler og uddannelsesinstitutioner fra hele verden.
1. Fastsæt en tidsramme for research- og planlægningsfasen
Research, planlægning og udvikling er for mange marketingmedarbejdere både sjovt og spændende. Men det betyder også, at jeres egne ressourcer bliver låst, udover de eksterne betalte ressourcer i hele planlægningsfasen. Det hele trækker på budgettet, og jo længere en fase, jo mindre tid og budget er der til de andre dele af projektet.
Nøglen til succes er at lave en fast tidsramme, og herunder prioritere hvad der er brug for. I stedet for at spørge, hvor meget eller hvor lang tid det ville tage for en ideel fase, så spørg hvad der kan opnås inden for en bestemt tidsramme (dvs. om en uge eller to). Ved at fastsætte tidsrammen, sætter I også et loft på budgettet, og det hjælper ikke bare jer selv, men også jeres eksterne partner med at fokusere deres ressourcer, og dermed levere den maksimale værdi indenfor jeres ramme.
Det betyder også, at projektet bliver nødt til at være agilt. Således at I kan lave tweaks og ændringer i løbet af hele projektets cyklus. Ved at bruge denne metode, har I mulighed for at styre omkostningerne, og samtidig muliggøre finjusteringer, efterhånden som I lærer mere om jeres medarbejdere, studerende, alumner, forskere og potentielle studerende.
2. Start med et minimalistisk design
Som projektet skrider frem vil jeres planer ændres og tilpasses med den viden I opnår. Dette gælder især når det kommer til designet på hjemmesiden. I bør altså ikke gå efter det perfekte wireframe eller pixel-perfekte design i Sketch. Vent.
Brug et style guide tool, så I kan flytte koden så snart I har en acceptabel designretning, og en vis forståelse af IA. Det gør det lettere for jer at foretage ændringer, og tilføje nye funktionaliteter på hjemmesiden, end hvis designet er hard-coded.
3. Brug jeres studerende til brugertest
Det er afgørende at inddrage brugerne fra starten, så I er sikker på, at I bygger den rigtige løsning. Brugertest er den bedste måde at skabe et produkt, der både er engagerende og sjovt at bruge, hvilket fører til en bedre brugeroplevelse. Som uddannelsesudbyder kan I fx oprette grupper for de studerende, som kontinuerligt giver feedback på hjemmesiden.
Det er vigtigste at involvere brugerne der, hvor I får det maksimale ud af deres feedback, og dér hvor der er kortest vej fra feedback til implementering. Brugertest fra starten minimere den tid, det tager at identificere en ændring, og derefter implementere og lancere den.
4. Bestem jer for en klar indholdsstrategi og tone of voice
Det er vigtigt at have brugerne i tankerne når siden skal skabes. Dette gælder også, når det kommer til indholdet. Jeres brugere har helt sikkert forskellige forventninger, teknisk viden og viden om, hvad I tilbyder, og derfor er det vigtigt at hjemmesiden har en klar kommunikation. Derfor skal I have bestemt jer for, det sproglige niveau, udseende, følelse og tone of voice I arbejder med. På den måde får I engageret jeres brugere så hurtigt som muligt.
For at gøre dette, kræver det en klar indholdsstrategi, der adresserer følgende typer af informationer og data:
- Hvad studerende kan lide og ikke lide om websitet
- Hvor ofte vil de besøge websitet og hvorfor?
- Har dine brugere foreslået forbedringer?
- Afspejler hjemmesiden skolens mission, formål og ethos?
Find svarene på spørgsmålene ved at snakke med alle jeres typer af brugere: Studerende, alumni, kommende studerende og medarbejdere. Ved at have et klart billede af disse oplysninger er det lettere at beslutte en klar indholdsstrategi.
5. Invester i et langsigtet forhold med en markedsføringsplatform
Et langsigtet forhold til en markedsføringsplatform gør det muligt for organisationer at få afkast af deres investeringer fra flere forskellige platforme. Hos Studentum.dk arbejder vi med markedsføring af uddannelser til unge, der søger videre efter gymnasiet. Hvad end det handler om sabbatår eller en videregående uddannelse.
Derudover er Studemtum.dk en del af den globale netværk ved Educations Media Group, hvor det er muligt at markedsføre sig på andre markeder som England, USA, Sverige, Tyskland mv. Hvad end I ønsker primært danske studerende, eller har et mere internationalt udsyn, er der muligheder gennem Studentum.dk.
En markedsføringsplatform som Studentum.dk kan hjælpe jer med at få kontakt til de unge, der aktivt er på jagt efter uddannelse. Vi levere nemlig en platform, der gør jeres uddannelser og kurser synlige for 80.000 månedlige besøgende - og I sidste ende betyder det, et øget antal tilmeldinger til jer. Hvis I er interesseret i at høre mere om os, og hvad vi kan tilbyde jer, som uddannelsesudbyder. Så kontakt os herunder.