Sådan booster du dit indhold på TikTok

"Kan man lykkes med annoncering på TikTok - uden at skulle tage et eneste dansetrin? Dette blogindlæg giver en sammenfatning af  hvordan booster du din annoncering på TikTok.

TikTok har i de seneste år udviklet sig til en af de mest populære sociale platforme blandt internetbrugere verden over. Der er derfor stor potentiale for uddannelsesinstitutioner at nå ud til en bred målgruppe, samtidig med at I markedsfører jeres uddannelser på en engagerende og dynamisk måde.

Hvad er TikTok, og hvad gør man der?

For dem, der ikke tidligere er stødt på TikTok, kan man kort sagt sige, at det er en mobilapp, hvor brugerne kan skabe og dele korte videoklip. Oprindeligt hed appen Musical.ly og fokuserede på musik og dans, men den har siden udviklet sig til at indeholde forskellige typer indhold som humor, gør-det-selv-projekter, uddannelse og meget mere.

Brugerne på TikTok er primært unge mennesker, men ældre generationer bliver også stadig mere aktive på platformen. Med andre ord er der en stor mulighed for at nå tidligt ud til fremtidige studerende såvel som erhvervsaktive, der ønsker videreuddannelse eller omskoling. Der er en mangfoldighed af indhold på TikTok, hvilket gør appen til en attraktiv markedsføringskanal for en lige så stor mangfoldighed af aktører.

Forskellige typer indhold

Når det kommer til indhold på platformen, er der to hovedmåder at nå brugerne på: gennem organisk indhold eller betalte annoncer. Organisk indhold skabes af brugerne selv uden omkostninger. Betalte annoncer indebærer, at I ved hjælp af TikToks annonceværktøjer retter jer mod specifikke målgrupper og får jeres indhold vist i brugernes feed. Annoncerne på TikTok kan være både kreative og interaktive for at tiltrække brugernes opmærksomhed og engagement.

Dette skal I vide om annoncering

Hvis I beslutter jer for at annoncere på TikTok, er der nogle vigtige faktorer, I skal have i tankerne. Før I begynder at annoncere, skal I f.eks. definere jeres målgruppe nøje og frem for alt lære dem at kende.

Det er også vigtigt, at I tilpasser jeres annoncer til platformens unikke format. Korte og opmærksomhedsskabende annoncer fungerer bedst for at fange brugernes interesse. At skabe interaktive annoncer, hvor brugeren kan deltage og handle, vil også øge chancerne for, at de interagerer med annoncen og dermed spreder jeres budskab.

Glem ikke at udforske platformens annonceværktøjer! Hvis I tidligere har arbejdet med annoncer på Meta, vil I sandsynligvis føle jer relativt hjemme i værktøjet. Sidst, men ikke mindst, er det vigtigt at måle og analysere resultaterne af jeres annoncer, så I nemt kan optimere jeres fremtidige kampagner. Sørg for at bruge appens egne analyseværktøjer til at evaluere og foretage justeringer for at forbedre jeres resultater.

5 tips til at komme i gang med annoncering på TikTok

1. Forstå jeres målgruppe

Det er vigtigt, at I forstår jeres målgruppe og deres præferencer. Sørg derfor for at bruge tid på at undersøge, hvilke typer indhold og trends der engagerer netop jeres målgruppe på platformen. Det vil hjælpe jer med at skabe mere relevant og attraktivt annonceindhold.

2. Vov at gå mod strømmen

Sørg for at være kreative og skabe indhold, der skiller sig ud i feedet. Dette kan I f.eks. opnå ved at bruge velproduceret materiale, som ikke nødvendigvis behøver at være mobilproduceret. De fleste scroller nemlig meget afslappet og relativt uopmærksomt på sociale medier, så det er vigtigt at bryde det mønster for at skabe en reaktion.

3. Design jeres annoncer med hurtige klip

På TikTok skal I hurtigt fange brugernes opmærksomhed for at få dem til at blive. For at sikre, at seeren er engageret gennem hele jeres klip, skal I bruge fængslende elementer, klare budskaber og hurtige klip. Hvis I skaber en annonce med fem klip eller mere, vil annoncen præstere 171 % bedre end hvis I har færre og længere klip.

4. Lyd er afgørende

På TikTok er det vigtigt at tænke "lyd først" i stedet for "øjne først," som er vigtigere på f.eks. Instagram. Det betyder, at I altid skal inkludere lyd, populære sange og lydeffekter for at fastholde seerens opmærksomhed.

5. Mål og analyser resultaterne

Præcis som med anden digital markedsføring er det vigtigt at måle og analysere jeres resultater. Evaluer, hvordan jeres annoncer klarer sig ved at se på målinger som klikfrekvens, visninger og konverteringer. I kan også eksperimentere ved at udføre forskellige A/B-tests, dvs. teste forskellige varianter af jeres annoncer for at se, hvilken der præsterer bedst.

Nysgerrig efter at vide mere? på vores landingssider får I adgang til endnu flere tips og mere detaljeret information om TikTok og hvordan I kan arbejde med annoncering på platformen."

Gå til Landingssiden: https://skole.studentum.dk/tiktok-produktside