Fem stjerner! Det er det, vi allerhelst vil se, når vi beder kursister om en bedømmelse af kurset eller uddannelsen. Med den feedback vi modtager, er ikke altid så positiv. Betyder det, at vi skal lade være med at bede om feedback? Nej! Men vi skal lære, hvordan vi forholder os til dårlige eller mindre gode evalueringer.
Nogle gange vil du opleve at dit kursus kun får 2 eller 3 stjerner af en kursist, eller en kritik i deres feedback, du som kursusudbyder måske ikke forstår. Men i stedet for at slette den negative vurdering, er det vigtigt du finder ud af, hvordan du acceptere og håndtere den korrekt.
De anmeldelser vi modtager på studentum.dk kontrolleres og godkendes af vores redaktører, også selvom de ikke er 5 stjerner-positive. Vi sletter heller ikke anmeldelser, da vi ønsker at give et troværdigt og autentisk billede.
Hvordan kan du håndtere dårlige anmeldelser?
1. Sæt dig ind i anmeldelsen
Hvis du får en negativ anmeldelse, er det vigtigt, at du prøver at sætte dig ind i vurderingen, i stedet for at gå ind i en konfrontation. Mange udbydere har for eksempel flere lokationer og instruktører. Prøv derfor at sætte dig ind i, og forstå, hvad der er sket i den specifikke situation. Hvilket kursus var det, hvilket modul, hvornår fandt sted, hvem var underviser? Og husk at informerer om den negative feedback til underviser eller sted, alt efter hvad det handler om - det er den eneste måde, de kan blive bedre på.
2. Reagér og følg op
Det er vigtigt at vise forståelse og potentielt også undskylde til kursusdeltageren, hvis ikke de er tilfredse med dit produkt. Følg op, fx via mail eller telefon, og prøv at finde ud af, hvor problemet opstod. Var det i forventningerne til kurset? Var det i opsætningen af modulerne? Underviseren? Anmeldelser bliver ofte skrevet overfladisk, og går derfor meget lidt i dybden, derfor er det en god ide at få en uddybning, så du har mulighed for at reagere på det. Det kan være så lille en ting, at det handler om hvordan uddannelsesbeskrivelsen er formuleret, så den giver falske forventninger, i forhold til, hvad kurset rent faktisk handler om.
3. Tag de negative kommentarer i opløbet
Hvis du gerne vil undgå negative evalueringer, er det en god ide at forventningsafstemme inden kursusstart med deltagerne. Find ud af, hvad deres forventninger, og hvordan den stemmer overens med kurset - og vær ærlig, hvis forventningerne og realiteten ligger for langt fra hinanden. Hvis kursisten ved hvad de går ind til, så er der også en lavere sandsynlighed for, at de bliver skuffet. Sørg derfor altid for, at dine kursusbeskrivelser giver et reelt billede og er opdateret.
4. Saml så mange anmeldelser du kan
Jo flere evalueringer du indsamler, jo bredere et input får du. Mange anmeldelser sætter normalt en enkelt negativ anmeldelse i perspektiv, så det samlede billeder forbliver positivt. Bed dine deltagere om feedback under kurset eller uddannelsen. For eksempel ved at bruge den sidste pause inden afslutningen, på at indsamle evalueringer. Det giver en højere svarprocent, end hvis du sender det ud efterfølgende.
Lad os hjælpe dig med at indsamle evalueringer
Som en del af din profil på Finduddannelse.dk har du mulighed for at indsamle evalueringer online, som dukker op på din profil. Vil du vide mere om værktøjet, og hvordan du bruger det, så læs med her.