TikTok: Hvordan bliver I en succes?

 

TikTok bliver mere og mere populær blandt unge, alligevel ser vi endnu ingen skoler i Danmark, der er hoppet på mediet. Forståeligt kræver det tid og strategi at tage endnu en platform i brug. Men overvejer I at arbejde med det nye sociale medie, så læs med her. 

TikTok er en social medieplatform der pt. har mere end 1,5 milliarder brugere på verdensplan, og i Danmark er der 200.000 brugere, primært i aldersgruppen mellem 16 og 24 år. Den gennemsnitlige bruger åbner appen mere end 16 gange dagligt, og tal viser, at brugerne er der længere tid end på YouTube - på trods af, at videoerne kun er 15 sekunder lange.

Men hvordan kan I bruge TikTok som uddannelsesinstitution? Vi har dykket ned i det herunder.

Overblik:

Strategi: Hvilke tanker bør I gøre jer, før I hopper ud i det? ⇨

- Ideer til mål

- Spørgsmål I bør overveje

Indhold: Hvad fungerer?

- Inspiration til indhold for skoler på TikTok

- Amerikanske skoler der gør det godt på TikTok

Opstart: Den praktiske guide til at komme i gang med TikTok

- Hvad skal I bruge for at komme i gang? 

- TikTok interface

 - Community Management på TikTok

 

Strategi: Hvordan kan I bruge TikTok? 

Som et af de hurtigst voksende medier, højt engagement og den unge aldersgruppe, er platformen en god mulighed for skoler og uddannelsesinstitutioner, der ønsker at komme i kontakt med potentielle studerende. I USA ser vi mange universiteter, der vælger at lave en TikTok bruger, for at skabe eget content men også kuratere indhold fra andre brugere. Al indhold bliver skabt, med tanke på at vise et autentisk og ægte indblik i universitetsverdenen, studenterlivet og campus-kulturen. 

Inden I starter jeres TikTok, er der nogle vigtige strategiske tanker, I bør gøre jer: 
  • Hvad er det I gerne vil opnå med jeres konto? Med hver post? 
  • Og hvordan vil I måle jeres succes? Gennem antal click throughs? views? følgere? kommentarer? 
     

Ideer til mål I kan overveje, ved at bruge TikTok: 

  • Kom foran konkurrenter (pt forholdsvis nemt) 
  • At vise den sjove side af skolen
  • At skabe indhold der appellerer til både nuværende og kommende studerende
  • Kommunikere med potentielle studerende
  • Lave en mere autentiske stemme fra skolen
  • Reach og engagement
  • Awareness

I bør også overveje, hvordan I vil ramme disse mål. Hvad er det for en type indhold, der skal være på jeres kanal? Herunder har vi samlet nogle flere spørgsmål, I kan stille jer selv, inden I starter en konto: 

  • Ønsker I har vise jeres skole til potentielle studerende? 
  • Ønsker I har fodre eller booste skolens kultur? 
  • Ønsker I at informere nuværende studerende om events, tilbud mv? 
  • Ønsker I at fejre nuværende og tidligere studerendes præstationer? 
  • Ønsker at skabe informativ, humoristisk eller hurtige videoer på jeres uddannelser? 
  • Vil I bruge nuværende studerende til at vise deres dag på skolen? 

 

Indhold der fungerer på TikTok

TikTok er en fænomenal platform når det handler om at præsentere jeres skole i en mere autentisk og personlig setting. 

Informativt indhold kan sagtens fungere på TikTok, det har TikTok-berømte læger og advokater bevist. Men det er vigtigt at huske på, at det at skabe en video med mange cuts og grafisk tekst kan tage meget tid - og det kan være det værd, for at tiltrække brugerne. 

TikTok er en platform der forpligter. 

Normalt vil man nok kigge på, hvad andre konkurrerende skoler gør, men da det stadig er så ny en platform i Danmark, er vi nødt til at kigge over på den anden side af andedammen. Vi har samlet nogle key take-aways for hvilket indhold der fungerer i USA. Det er værd at bemærke, at de med deres store campus og generel anderledes kultur selvfølgelig ikke kan oversættes direkte til en dansk kontekst, men der er måske alligevel inspiration at finde: 

 

Inspiration til indhold på TikTok for skoler

  • Alumne fortællinger
  • Informative videoer med fokus på specifikke kurser
  • Nyheder og fremtidige events
  • Studenterambassadører der deler deres dagligdag 
  • Udfordringer og konkurrencer 
  • Tour rundt på skolen, i bygningerne og klasseværelserne
  • Kuraterede videoer af unge der er kommet ind
  • Vis boligsituationen, hvis det hænger sammen med jeres skole

Et par regler der er værd at holde sig til, når det kommer til TikTok er: Less is more. Lad være med at over-producere indhold. Det meste indhold på TikTok er hjemmelavet, og det fungerer, det handler nemlig om autenticitet og personlighed. Brug derfor jeres high-quality produktioner på andre platforme som Instagram og YouTube. 

Det er en dum ide at poste det samme indhold på TikTok, som I vil gøre på andre kanaler. Det bliver nødt til at være skabt til TikTok, med tanke på, hvad platformen kan. Samtidig er det vigtigt ikke at tænke i salg på platformen, men i langt højere grad promovere et community. Brugerne vil se videoer der underholder eller fascinerer. 

En af de mest undervurderede fordele ved at være på TikTok er potentialet for social listening, for at finde ud af mere om jeres studerende og potentielle studerende. På den måde får I et meget bedre indblik i, hvad der er populært og knap så populært. 

Måske har I, helt uden at vide det, allerede nogle berømte TikTok’ere gående på jeres skole, eller nogle der overvejer at søge ind. Sørg for at samarbejde med dem. I USA har TikTok selv hyret Talent ambassadører på college campusser der skal få de studerende ind på appen.

Vil I have et ekstra tip?
Find nogle dansere! Dans og musik bliver højt favoriseret på TikTok!

Amerikanske skoler på TikTok der er værd at følge: 

 

Den praktiske guide til at komme i gang med TikTok 

Det er simpelt at starte en brand side på TikTok. Vælg jeres handle, et profilbillede og skriv en kort bio tekst. Pt. tillader TikTok appen kun links til Instagram og YouTube, hvilket indikere at det er billede og video konti TikTok er primært interesseret i. 

Det er værd at bide mærke i, at TikTok stadig er i længerevarende proces, der tillader etablerede brugere at tilføje links i deres bio og aktivere e-commerce features. 

 

Hvad skal I bruge for at komme i gang på TikTok? 

Ligesom på Instagram, er det nemt og gratis at opgradere sin profil til en Pro Account. Dette gør det muligt at se jeres analytics. Det er dog vigtigt at vide, at det ikke er muligt at betale for at promovere sit indhold på TikTok, I skal altså lære at gro organisk. 

En god måde at gøre dette på, er ved at bruge populære lydbider, være med på de populære hashtags og samarbejde med andre profiler, så I begge får mest muligt ud af en cross-promotion. 

Før I overhovedet overvejer at poste noget, er det vigtigt at I laver jeres research og bruger et par timer på platformen, for at få en fornemmelse af den contentstil, som er populær blandt brugerne. Husk at gemme lyde og effekter, så I kan bruge dem senere. Husk at filme mens telefonen holdes vertikalt.

Mange TikToks der bruger den samme lyd bid, vil også bruge lignende storyboarding skabeloner. Brugerne på platformen har intet mod at se de samme mønstre - bare fra forskellige vinkler. 

 

TikTok interface

TikTok åbner altid på siden “For you” som er startsiden med videoer som algoritmen anbefaler. Ved siden af den side, er der en anden kaldet “Following”, som er videoer fra brugere I har valgt at følge. 

Forneden er der knapperne “Home”, som er der hvor du lander i starten. Ved siden af den, er knappen “Discover”, hvor du kan finde populære hashtags - hver video vises i en boomerang, indtil man klikker på den, og det er først muligt at se, hvor populær videoen er, når man er inde og se den. 

På hver video er det muligt at klikke sig videre ind til profilen bag og se hvor mange følgere og likes de har. 

Når I er på en video, kan I pause den ved at klikke på skærmen én gang. Du kan også holde fingeren nede og gemme videoen eller dele den på andre platforme eller kontakter, du kan også tilføje den til dine favoritter i appen. Derudover er det muligt at “like” videoen ved at trykke på hjertet, og skrive en kommentar ved at trykke på taleboblen. 

I TikTok er det muligt at lave “duets” med andre videoer eller “reactions” til videoen, hvor videoen bliver delt, sammen med ens eget indhold. På samme måde, kan du også altid se, hvilket filter brugeren har brugt, og gemme det filter eller bruge det selv. 

“Duets” og “React” er to rigtig gode måde at skabe noget brugergeneret indhold og cross promotion. 

 

Community Management på TikTok

Det er ikke nok bare at lægge en god video op på TikTok. Hvis videoen er engagerende nok, vil der nemlig også være en hel del community management arbejde. De unge kommenterer, deler og laver reactions til videoerne, og her bør I absolut være med. 

4 måder at skabe et TikTok community
  1. Stil spørgsmål til brugerne, som de skal svare på, enten ved selv at lave en video eller i kommentarfeltet. Stil dog ikke for svære spørgsmål, de skal være lette at svare på. 
  2. Lav hashtag konkurrencer som brugerne kan være en del af. Det kan fx være noget der viser en inside-joke fra skolen, eller bare en sjov lille danserutine. 
  3. Lav videoer specifikt rettet mod “Duet”. Duet videoer bliver delt på brugerens egen platform og linker direkte ind til jeres profil. 
  4. Der er sikkert nogle på jeres skole der har TikTok - spørg dem om de ikke vil tagge jer, hvis de filmer noget fra skolen, så I kan re-poste det. 

chat i tiktok

Eksemplet ovenfor er fra Indiana University Bloomington. De har valgt at stille spørgsmålet: “Vælg jeres uddannelse” hvorefter brugerne har svaret i kommentarfeltet. Nogle er måske allerede studerende, andre overvejer at blive det, og nogle er for unge til det, men ønsker allerede nu at studere på skolen. Skolens svar på kommentarerne er simple, afslappede og venlige.