Hvordan fungerer vores søgemaskine?

På næsten alle søgesider i dag  er der algoritmer, der styrer søgeresultaterne baseret på en række relevansfaktorer. I 2017 skiftede vi for eksempel den alfabetiske sortering af søgeresultater ud med en relevansbaseret sortering - med det enkle mål at give potentielle kursusdeltagere bedre resultater.

Nye tiltag

Vi har brugt en del år på at udvikle og justere vores relevansfaktorer, hvilket har ført til endnu mere ensartede søgeresultater. En af de senere tiltag er, at evalueringer er blevet indført som relevansfaktor i søgeresultaterne. Det betyder bla. at kurser med evalueringer får et lille boost i søgeresultaterne. Siden 2019 har evalueringer i stigende grad været et fokusområde her på siden, da mange af vores besøgende ser dem som et vigtigt beslutningskriterium.

I år optimerer vi yderligere vores relevansbaseret søgning. Det er nu blevet nemmere at segmentere mellem afholdelsestype. Dvs. at man nu kan vælge, hvis man vil se kurser, der kan tages online, som holdundervisning eller et firmakursus. Det har bla. hjulpet folk med at søge efter flere online kurser under COVID19 lockdown.

Hvad du kan gøre for bedre synlighed

Forbedringen af ​​vores relevansbaserede søgning er et vigtigt punkt for en bedre brugeroplevelse på vores hjemmeside. Gode ​​søgeresultater hjælper brugerne med at finde de mest relevante kurser.

Med et par enkle tricks kan du sikre en god præsentation af dine kurser og en god placering på samme tid.

Søgeresultaterne er baseret på en del faktorer som bla. at relevante keywords figurere i alle kasserne på kursussiden. Så hvis du har et kursus i “online marketing” på siden så husk at:

Brug keywords i punktform som:

• Facebook og sociale medier (SoMe)
  • Søgemaskineoptimering (SEO) (Search Engine Optimisation)
  • E-mail Marketing
  • Google AdWords & Analytics
  • Content Marketing
  • Digital strategi

Dine keywords skal relatere til titlen på kurset & fagområdet samt være relevant for den kategori kurset ligger i. (Marketing, Digital Marketing)

Sikre at keywords/synonymer (relateret til kurset) fremgår tilstrækkelig i de forskellige kasser på dit kursus: beskrivelse, målgruppe & udbytte.

Husk også at sætte dig selv i de potentielle kursusdeltagers sko. Spørg dig selv:

• Hvilke oplysninger er vigtige?
  • Matcher kursets titel kursets emne?
  • Har du som kursusdeltager et godt overblik over omkostninger, indhold og krav?
  • Er oplysningerne opdateret?
  • Brug punktform i beskrivelserne - Det giver et hurtigt overblik