Her er det bedste tidspunkt at e-maile studerende

Har I svært ved at fange den unge målgruppe med jeres e-mail-markedsføring? Bliv klogere på, hvornår I skal ramme dem her, så I sikrer den helt rigtige timing.

For at få de studerende til at læse jeres emails, så handler det om at finde det helt rette tidspunkt at sende jeres emails ud. Med open-rates på 19,25% og click-through rater (CTR) på helt ned til 7,5%, er de studerende en svær målgruppe af fange på mailen. Derfor er en af de bedste måder, hvorpå I kan være sikre på at få læst jeres e-mail ved at være helt klar over, hvornår de skal sendes ud.

Men findes “det bedste tidspunkt at sende emails ud til unge”?

Hvornår tjekker unge deres email?

Når I søger viden herom online, finder I helt sikkert flere forskellige argumenter for, hvornår I bør sende jeres e-mails ud. Blandt universiteter og business schools er der konsensus om, at det bedste tidspunkt for e-mails udsendelser er midt på ugen omkring frokosttid.

Hvis I derfor ønsker at skille jer ud, bør I måske netop undgå dette tidspunkt.

QS - Quacqurelli Symonds Limited, har lavet en undersøgelse blandt deres studerende fra flere forskellige lande, og deres resultater taler deres helt eget tydelige sprog, som I kan læse om herunder. Dog er det værd at gøre opmærksom på, at QS primært har deres statistikker fra det engelske marked - hvorfor tallene ikke bare kan overføres og bruges - men måske I kan få en ide til, hvornår I skal prøve at sende e-mails ud.

Er der forskel på studerende?

Ifølge undersøgelsen fra QS, handler det om at finde det tidspunkt, der passer til lige netop jeres målgruppe.

Sandheden er nemlig at der - ligesom inden for andre digitale marketings muligheder -  ikke er ét svar, der passer til alle skoler og uddannelser. Alle jeres recipienter er forskellige,  og derfor vil demografi og interesse spille en stor rolle.

QS undersøgelse viser, at der f.eks. er stor forskel på unge, der søger uddannelse på bachelorniveau i forhold til dem, der søger på kandidatniveau. Tidspunktet for, hvornår bachelor-søgende tjekker deres email er spredt ud over hele dagen, med særligt tre peak-tider  kl. 11, 15 og 19. Unge, der søger en kandidatuddannelse tjekker derimod oftere deres e-mails midt på dagen.

Alder er også afgørende for, hvornår der bliver tjekket e-mails. Hvis målgruppen er under 18 er der flest, der tjekker om eftermiddagen. Gruppen af unge mellem 18-21 år er mere jævnt fordelt over døgnet, dog tjekker allerflest kl. 19. For de  22-25 årige er der i højere grad mest aktivitet både lige før og efter frokost.

Derfor er det vigtigt, at I finder jeres studerendes tidspunkt

Det er vigtigt at finde ud af både, hvilken dag og hvilket tidspunkt, der fungerer optimalt for jeres målgruppe. Det er ikke noget I behøver mange timer på at undersøge. Herunder kommer et par hurtige ideer til, hvordan I finder det helt rette tidspunkt.

3 tips til at finde det bedste tidspunkt at sende e-mails til studerende

1. Hvornår besøger de unge jeres hjemmeside?

Ved at få en forståelse for, hvornår de unge er aktive på jeres hjemmeside, så får I også en indsigt i, hvilke dage og tidspunkter jeres content er populært. I kan tjekke jeres tal via software som Google Analytics, hvor I kan segmentere på både alder og interesser for at se, hvornår jeres udsendelser peaker. Når I kender det tidspunkt, hvor I har den højeste trafik, så prøv at overføre dem til jeres e-mails.

2. Spørg jeres brugere

Spar en masse tid på research ved at spørge jeres målgruppe. Det kan I f.eks. gøre ved at lade dem vælge, hvilken dag på ugen de gerne vil modtage e-mails fra jer. Dette kan gøres ved at give dem mulighed for at tilkendegive det, når de tilmelder sig nyhedsbrevet. Hvis I vælger denne metode, så er det vigtigt at skrive, at I sender ud hver uge på denne dag.

3. Test gennem segmentering

Hvis I normalt sender jeres email-marketing på specifikke dage, så prøv at segmentere jeres database og send ud på to forskellige dage. Efter et par kampagner, kan I se om open raten bliver bedre på det nye tidspunkt eller om I stadig rammer dér, hvor der er flest aktive.