Ligesom at store reklametavler tager din opmærksomhed, når du kører forbi, så bruger online displayannoncer iøjnefaldende grafik og tekst til at få opmærksomhed fra folk, der scroller igennem hjemmesider, sociale medier og apps. Det gode ved displayannonceringen er, at du kan målrette annoncen mod lige præcis de mennesker, der mest sandsynligt er interesseret i dit produkt, på det givne tidspunkt.
Takket være Facebook Ads Manager, kan du nu inspirere mennesker, som allerede har besøgt din hjemmeside, til at komme tilbage og browse videre. Denne proces er kendt som “retargeting”, fordi du kan annoncere mod mennesker, der kender dit brand, men endnu ikke har konverteret. Denne form for annoncering kan både lade sig gøre på Facebook, Instagram, Messenger og Audience Network - alle gode platforme til at rekruttere studerende!
Siden starten af 2020 har vi på studentum.dk lavet retargeting-kampagner for kunder, for at hjælpe dem med deres marketing. Vi har installeret en Facebook pixel på vores side, der kan tracke vores brugere, når de søger efter en bestemt skole eller uddannelse. I Ads Manager bruger vi denne information til at målrette potentielle studerende, baseret på deres unikke interesse.
Hvis du har ansvaret for jeres markedsføring rettet mod unge, vil vi gerne hjælpe dig. Gennem de sidste 9 måneder, har vi i EMG, analyseret vores internationale Facebook retargeting kampagner (Oktober 2019-Juli 2020), herunder 187 individuelle annoncer henover 45 forskellige kampagner, samt de resultater vi ser specifikt på det danske marked. Vores internationale retargeting kampagner har ledt til 1.011.913 sessioner og 748.405 nye brugere, og det er uden reklamer, der linker direkte til skolens egen hjemmeside.
Med de internationale resultater, samt de resultater vi ser i Danmark, har vi her vores bedste tips til, hvordan du laver en succesfuld Facebook retargeting-kampagne!
1. Opret flere målgrupper
Facebook Ads Manager gør det nemt at vise din annonce til det rette publikum. Det har vist sig, at det giver god mening at skabe tre separate målgruppe-typer for enkelt kampagne:
- Retargeting: En retargeting målgruppe inkluderer tidligere brugerer på fx studentum.dk, som har kigget på søgeresultatsiderne eller institutionsprofilen.
- Interesse: En interesse målgruppe er bredere, da den kun kigger på brugerens interesse. For eksempel, en studentum.dk kampagne vises måske kun til Facebook brugere, der har interesse i kandidatgrader og landbrug, hvis kampagnen prøver at promovere en kandidatgrad i landbrug.
- Lookalike: En lookalike målgruppe rammer nye brugere, der ligner de eksisterende, der er baseret på retargeting målgruppen.
Derudover bliver målgruppen også indsnævret yderligere med fx demografi og alder, så dine kampagner kun bliver vist, til de som har størst interesse.
Vi ser, at hver målgruppe har sine stærke og svage sider, hvorfor det er smart at bruge alle tre typer, til at balancere kampagnen. Det er en måde at skabe gode resultater, holde prisen nede, og skabe den bedste brugeroplevelse. Se tallene herunder baseret på 9 måneders data fra educations.com:
Averages |
Overall |
Retargeting |
Lookalike |
Interesse |
Reach |
73,942,837 |
3,900,912 |
18,706,992 |
49,729,776 |
Impressions |
176,705,632 |
13,859,529 |
53,294,729 |
104,393,997 |
Impr/user |
2.3 |
3.5 |
2.8 |
2.0 |
Resultater |
1,843,796 |
197,517 |
658,125 |
927,968 |
* Disse tal er fra EMG International. Se sammenlignelige tal fra EMG Danmark (studentum.dk) nedenfor.
Retargeting annoncer er oftest de billigste og har samtidig den højeste CTR, men det totale resultat er lavere end andre former for annoncer, da du er begrænset til kun at ramme de studerende, der har været på din profil. Annonce-typen bliver vist til de samme brugere oftere, hvorfor det også er en effektiv brand awareness kampagne, da de ser dit logo.
Interesse-baseret annoncer er dyrere og har det laveste CTR, til gengæld er resultaterne langt højere her.
Lookalike annoncerne er et sted midt imellem retargeting og interesse annoncer, fordi de bruger indsigt, der er genereret af studentum.dk til at ramme en bredere målgruppe, som ikke har besøgt studentum.dk før.
Vælg din målgruppe type baseret på din marketingstrategi, eller afdæk det hele, ved at skabe flere målgrupper i en enkelt kampagne.
2. Vælg det bedste annonceformat
Du kan vælge mellem mange forskellige annonceformater i Facebook Ad Manager, for at finde ud af, hvordan din annoncen skal se ud. Educations.com har sammenlignet flere annonceformater, inkluderende et enkelt billede, en enkelt video, en karrusel af billeder og en karrusel af videoer. Her er hvordan de rangerer fra laveste til højeste CTR:
#4 Single image
#3 Carousel of images
#2 Carousel with video
#1 Single video
Annoncer med videoindhold performede signifikant bedre end statiske billeder, når det kommer til CTR. En karrusel med videoer er det næstbedste, i forhold til performance, mens der ikke er nogen stor forskel i CTR mellem karrusel af statiske billeder og et enkelt statisk billede.
Som altid, vælg det annonceformat der virker bedst på jeres skoles brand og eksperimentér med forskellige typer af formater.
3. Vis jeres skole
Det at vælge et billede eller video til jeres Facebook retargeting kampagne er en vigtig del af at øge annoncens synlighed og clickrate. Mens Facebook er lempelig omkring billedets størrelse (billedet beskæres automatisk for at passe til flere platforme), så kræver de en jpg- eller png-fil og den højest tilgængelige billedopløsning.
Facebook er en del mere strikt, når det kommer til tekst på billeder: Billeder der består af mere end 20% tekst kan blive afvist.
I forhold til indholdet på billedet, så er det her, det mest almindelige subjekter vi inkluderer på educations.com, rangeret fra lavest til højest CTR:
#4 Mennesker / studerende
#3 Byliv / Eventyr
#2 Arbejde
#1 Campus / skole
Det er dog værd at bemærke at forskellen i CTR er meget lav blandt de forskellige typer af billeder. Hvilket indikerer, at billede eller video i sig selv ikke har en indvirkning på CTR.
Generelt ser vi, at billeder eller video af skolen virker til at have en højere CTR end andre, men det er op til dig at bestemme, hvilket billede der viser jeres skole bedst.
4. Udvid din horisont
I EMG har vi et stort fokus på international studentermarkedsføring og rekruttering, hvorfor geografi også er en rigtig vigtig faktor, når det kommer til at nå ud til potentielle studerende. Det viser sig dog, at jo bredere geografisk du kan gøre din annonce, jo billigere og højere CTR får du.
Cost Per CLICK (CPC) var lavest på worldwide målgrupper, en smule højere med nogle få geografiske restriktioner, og allerhøjest hvis Europa var den eneste region. Det samme gør sig gældende for CTR, som er højest ved worldwide målgruppen, og lavest når det kun var fokuseret på brugere i Europa.
Det kan selvfølgelig være svært at udvide målgruppen geografisk, hvis det man søger er danske uddannelsesparate unge, der søger en uddannelse i Danmark på dansk. Her giver det selvfølgelig heller ikke mening, at begynde at gå international, men det er værd at huske på, at CPC automatisk bare er højere med så snæver en geografisk målgruppe.
Retargeting med studentum.dk
Isolerer vi de kampagner, der har været kørt udelukkende på det danske marked, ser vi følgende gennemsnit.
Rækkevidde | Eksponeringer | CPM | CPC | CTR |
30.830 | 107.711 | 3,61 | 1,12 | 0,4 |
5. Skab informativt og inspirerende indhold
Mere end noget andet, så skal en succesfuld Facebook retargeting kampagne huske de unge på, hvorfor de var interesseret i din institutions hjemmeside, og den skal kunne vise, hvad du har af tilbud til dem. Derfor bør indholdet være både engagerende, venligt og informativt, hvis du ønsker, at kampagnen skal være en succes.
På mange markeder vil en kort, punch-line-agtig tekst performe bedre end lange tekster, mens andre har bevist det total modsatte. Derfor er det vigtigt, at du overvejer din målgruppe, når du skriver dit indhold til annoncen.
Vores analyse af annoncekampagner rettet mod uddannelsessøgende studerende viste, at annoncer med et højere antal ord generelt havde en højere gennemsnitlig CTR. Det viser måske, at Facebook tager teksten med, når de bestemmer, hvad annoncen handler om, og hvem den skal vises til. Sweet-spottet er på mellem 41-45 ord.
Men i stedet for at fokusere på et bestemt antal ord, anbefaler vi, at du skriver informativ, inspirerende indhold til dine besøgende, for at fortælle dem om hvorfor lige netop dit kursus eller din skole, er det bedste valg for dem!
Vil du gerne lære mere om at lancere en retargeting kampagne rettet mod studentum.dk’s 1,2 mio potentielle studerende, så kan du booke et møde, for at snakke med vores account manager her.