5 trin til at tage jeres webinar til nye højder!
Hvad skal du egentlig tænke på, når du holder et oplæg? Hos Studentum.dk har vi en masse erfaring med at afholde webinar. I denne artikel deler vi ud af vores erfaringer så du/i kan få gavn af de opdagelser vi har gjort gennem de mange år som webinar afholdere. Herunder kan du læse en opsummering af de vigtigste ting, som du kan tage med dig til næste gang du/i skal præsenterer og/eller afholde et webinar!
Bliver du nemt nervøs eller stresset, når det er tid til at holde et oplæg? Det er noget de fleste af os kan relatere til. At holde et foredrag eller enhver anden form for oplæg kan være udfordrende og angstprovokerende. Nu hvor det er blevet mere almindeligt, at holde oplæg digitalt er der kommet flere forventninger hvoraf, der kræves endnu mere af oplægsholderen. Heldigvis er der mange tricks til at lære af retorikken, som vi kan tage med os for at gøre tingene lidt nemmere. Der er flere retoriske værktøjer til rådighed som redskab til, at overbevise, engagere og inspirere dit publikum. Men hvad har retorik egentlig med et webinar at gøre? og hvorfor er det essentielt at forstå?
For at du kan give den mest overbevisende præsentation som muligt, bør du bruge den retoriske arbejdsproces. Det er en 5-trins model, der kan hjælpe dig med at skabe og udføre din præsentation på en overbevisende og struktureret måde.
Trin 1: Indhold – Hvad vil du tale om?
Tænk igennem, hvad du ønsker at formidle i din præsentation. Hvilke argumenter skal du bruge for at overtale dit publikum? Brug gerne praktiske eksempler og glem ikke at tilpasse indholdet til dit publikum.
At leve op til dit publikums forventninger eller betjene brugernes hensigt er en integreret del af dit webinars success. Du ønsker, at dit publikum skal forlade dit webinar og føle, som om de har investeret 30-60 minutter af deres liv klogt - og tager noget nyfundet viden, løsninger eller inspiration med sig.
Indsamling af feedback er en fantastisk måde at sikre, at du har leveret et tilfredsstillende webinar og opfyldt dine deltageres forventninger. Dette kan gøres ved blot at sende en opfølgende e-mail med spørgsmålet: "Hvordan gjorde vi det?". Brug evalueringer til at vurdere kvaliteten af indholdet samt præsentationsformen. Husk på, at der altid er plads til forbedringer.
Trin 2: Disposition – I hvilken rækkefølge?
Begynd din præsentation med at vække dit publikums interesse. Giv gerne en baggrund for, hvorfor du er der, og hvorfor publikum skal lytte til dig. Præsentér din dagsorden og gennemgå opsætningen for publikum, før du går i dybden med indholdet. Glem heller ikke at opsummere din præsentation til sidst, så publikum ikke glemmer, hvad du sagde!
Publikum dømmer dig og dit budskab inden for det første minut. Derfor er det essentielt at du hurtigt fanger deltagernes opmærksomhed og tilskynder til engagement for at sikre, at de bliver ved med at engare og interagere med indholdet.
Hvis du kører et webinar i 30 minutter eller længere, skal du få mest muligt ud af hvert sekund for at holde dit publikum engageret hele vejen igennem. Du kan gøre dette ved at bruge forskellige interaktive funktioner, såsom live afstemninger, live chat og en live Q&A til sidst, så dit publikum kan interagere med dig i realtid. Denne tovejs-interaktion vil hjælpe med at nedbryde barriererne mellem publikum og oplægsholder, øge seer tiden og forbedre deltagernes tilfredshed med webinaret.
Herudover er det en god ide at benytte rich media, såsom billeder, GIF'er og videoer da undersøgelser viser, at dette forbedrer engagementet – da 90 % af informationen, der overføres til hjernen, er rent visuelt. Det gamle ordsprog: "et billede siger mere end 1000 ord", er i dette tilfælde sandt, men når det kommer til video en 1-minutters video stiger antallet af udsendte ord markant mere og er derfor et vigtigt redskab.
Trin 3: Sprog - Med hvilke ord og udtryk?
Det er vigtigt at tænke over konteksten, og at man tilpasser sig til sit publikum. Sørg også for, at du er tydelig og pædagogisk, når du taler, så tilhørerne forstår, hvad du vil formidle.
Deltagerne føler sig betydeligt mere engagerede, når webinar værten er passioneret og energisk. Derfor bør du opfordrer dine webinar-afholdere til at fremvise deres personlighed og være sprudlende, mens de præsentere.
Hvordan gør du dette i praksis? Start med at opføre dig naturligt og tale på en normal en til en samtale måde.
Husk, at webinar-scripts er skrevet for at blive talt højt, så sørg for, at de lyder naturlige selv når der bliver lagt tryk på de vigtige sætninger. Du kan gøre dette ved at skrive dit manuskript i korte, punchy punkttegn og læse det højt, så det ikke føles som om, du har lagt en anden persons ord i munden på dig selv.
Det er samtidig en god ide, at bringe noget energi til din webinar præsentation. Deltagerne vil meget hellere bruge en time på at lytte til en brancheekspert, der brænder for det, de siger, frem for en monoton robot, der læser direkte fra et manuskript. Ild i øjnene og i stemmen gør en kæmpe forskel!
Trin 4: Performance – Hvordan vil du sige det?
Sørg for, at din stemme er vedvarende og holder under hele præsentationen. Selvom du skal holde din præsentation online, er det godt, hvis du har mulighed for at rejse dig, da det at sidde ned påvirker stemmen. Hvis du ikke har et skrivebord, der kan hæves og sænkes, kan du stable nogle bøger for at hæve computeren. Vil du bruge en PowerPoint eller lignende digital præsentation?
En ting, du altid skal huske på, når du opretter slides til din webinarpræsentation, er, at "less is more". Det betyder, at du bør holde dine Slides enkle med masser af hvid plads, kortfattet kopi og klare billeder. Dette vil henlede publikums opmærksomhed på de vigtigste oplysninger uden at distrahere dem.
At efterlade hvid eller ubrugt plads på dine dias hjælper med at forbedre læsbarheden af dit indhold, samtidig med at du skaber en bedre brugeroplevelse og pusterum for deltagerne.
At lave præsentationsslides giver dig også mulighed for, at gøre dit brand til front og centrum. Konsekvent branding hjælper med at forbedre mærke genkendelse, opbygge tillid hos kunderne og øger omsætningen med op til 23 %, så du kan få dit brand til at skinne ved:
- Indættelse af dit brands logo på hvert dias
- Brug af mærke skrifttyper og -farver
- Vedtagelse af visuelle elementer, der matcher dit brands stil
- Tilpasse indholdet til din virksomheds budskab og værdier
Trin 5: Hukommelse – Hvordan vil du huske det?
Her handler det om øvelse, øvelse, øvelse! Tag dig god tid, så du føler dig sikker på, hvad du vil sige. Nervøsitet kan desværre ikke trylles væk, men det bliver ikke bedre, hvis man føler sig uforberedt. Hvis du skal holde din præsentation digitalt, er det også en god idé at lære det værktøj, du skal bruge, at kende, så du føler dig sikker på, hvordan det fungerer.
Som den gamle kliche siger: "øvelse gør mester." Det samme gælder for din webinar-præsentation, så sørg for at logge ind på webinar-platformen et par dage i forvejen for at sætte dig ind i softwaren og planlægge, hvad du skal lave på dagen . For eksempel hvis planen er, at dele din skærm eller skubbe ud live afstemninger så test dette i god tid i forvejen. Undersøgelser viser tydeligt, at muligheden for at foretage et vellykket webinar i hø grad afhænger af god og omhyggelig forberedelse!
Vil i have hjælp til at promovere jeres webinar? Kontakt vores konsulent og få hjælp til at få flere deltagere her:
Se vores seneste webinar om efteruddannelsesmarkedet her 👇