Som sælger er du nødt til at forholde dig til nutidens digitale værktøjer og møde dine potentielle kunder, hvor de er. Her kan du blive klogere på hvordan.
At digitaliseringen har ændret salgsprocessen er ingen nyhed. Det betyder dog, at du - som sælger - må forholde dig til og udnytte de digitale værktøjer, der findes, så du bedst maksimerer din online tilstedeværelse. Det er nemlig på den måde, at du når og engagerer dine kunder, mens du øger chanchen for at konverterer potentielle leads.
Digital markedsføring har ændret alt i den måde, du er salgsmedarbejder på. Alt lige fra prospecting og præsentation til forhandling og lukning er bundet op på en langt mere konsulterende salgsrolle end før. Og det er netop derfor, at vi her giver dig en indføring i, hvorfor du - som sælger - skal være hjemmevant i digital markedføring.
Samarbejde mellem salg og marketing booster jer som organisation
Endda i enorm høj grad. Det er dog et samarbejde, der kræver en lille smule omstlling - især for dig, der er sælger.
Og hvorfor så det? Jo, fordi digital markedsføring har gjort, at alle digitale initiativer lige fra SoMe- og email-kampagner til website content nu udgør en stor del af salgsprocessen. Det er nemlig alle de her former for kvalitativt indhold, der bruges til at ramme prospektive købere på det helt rigtige tidspunkt i deres købsrejse.
Det betyder, at et samarbejde mellem salg og marketing er en fuldstændig nødvendihged for god digital markedsføring. Med en øget forståelse af hinandens arbejde og kvalitater afdelingerne imellem kan I nemlig få meget mere succes.
De allermest succesfulde salgs- og marketing-teams af i dag har taget konsekvensen af ovenstående og fungerer nu som et stort revenue-inddragende ét af slagsen. Og det med god grund. De nyeste analyser viser nemlig at:
- Organisationer, hvori salg og marketing indgår i et tæt samarbejde, har henholdsvis 38% højere salgsvindinger og 36% højere rater af kundefastholdelse.
- At salgs- og marketingafdelinger, der er aligned, har de samme aktier i vækst på bundlinjen. Det betyder derfor, at deres respektive aktiviteter bliver streamlined til at kunne opnå de mål.
- Organisationer, hvori salg og markering indgår i et tæt samarbejde, genererer 208% mere i overskud fra deres marketingaktiviteter.
Sagt anderledes så kan bedre alignment mellem salg- og marketing-afdelinger ses direkte på bundlinjen.
Hvorfor er det nødvendigt, at salgsmedarbejdere forstår digital marketing?
Digitaliseringen har, sagt på godt tech, disrupted den måde, hvorpå vi konstruerer, distribuerer og konsumerer information. Det betyder også, at stillingsbetegnelsen for dig som salgsmedarbejder har ændret sig markant.
I dag er det nødvendigt, at du er langt mere fokuseret på at tage en konsulterende rolle, så du kan pleje både kunder og leads i deres onboarding process, mens du også må være meget mere data- og tech-drevet.
Det at kende til digital markedsføring giver dig dog en række fordele som du kan bruge i dit job som sælger. Når du virkelig er hjemmevant i digital markedsføring har du nemlig:
- En langt mere dybdegående forståelse af dine ideelle købere
- En kvalitativ forståelse af deres købsrejse, hvilket muliggør optimal tilpasning
- En øget forståelse af dine kunders intentioner og interesser
- Kompetencer til at skabe og præsentere relevant og personaliseret indhold
- Markant mulighed for at øge dine resultater.
Fremtiden byder på mere digitalisering og customer first-tænkning
Data fra en samlet salgs- og marketingsindssat er som en skattekiste af information. Jo bedre I er til at analysere, fortolke og træffe beslutninger på baggrund heraf jo mere vil I få ud af jeres indsats og desto mere vil I nå jeres mål.
Ved at dele din arbejdsproces op i delmål vil du nemlig få en langt klarere forståelse af, hvor og hvornår du skal aktivere visse aktiviteter for at opnå succes.
Det vil gøre, at du kan tilpasse din strategi til alle, der indgår i købsrejsen. Et solidt kendskab til digital marketing gør, at du får et customer first-mindset som bliver det ultimative fokus i fremtidens salgsarbejde.