5 tips til, hvordan du kan bruge sociale medier til at rekruttere studerende

Sociale medier bør være en vigtig kanal at fokusere på i din markedsføring. Det kan dog være en udfordring at beslutte sig for, hvilken type indhold du vil dele, hvilken vinkel du skal vælge og hvordan du følger op på arbejdet?

Her giver vi fem gode råd til at optimere din måde at arbejde med sociale medier.

Det er ingen nyhed, at sociale medier påvirker langt de fleste af os, ikke mindst den yngre generations måde at interagere og dele information på. Kommende studerende har en tendens til at benytte sig af sociale medier for at finde information om deres beslutning om, at søge ind på deres kommende uddannelse. Derfor har vi samlet fem tips til, hvordan du laver en succesfuld strategi for dine sociale medier til, at tiltrække de kommende studerende.

1. Lav ordentlig research

For at sikre, at du har en god strategi for dine sociale medier, er det vigtigt, at du laver den rigtige type indhold, noget som dine kommende elever rent faktisk er interesserede i. Hvordan finder du ud af, om det indhold, du laver, vil engagere eleverne? Svaret er ganske enkelt – gennem ordentlig research!

Hvad kan du så basere din forskning på?

-Sociale medier trends og tendenser
-Årlige elevundersøgelser
-Nationale undersøgelser
-Konkurrentanalyse
-Dine egne sociale medievaner

Du kan også sende undersøgelser til dine elever og spørge dem, hvorfor de valgte dig frem for andre institutioner, hvad de kæmper med, og hvad der ville skabe en bedre læringsoplevelse for dem. Ved hjælp af et par simple svar kan du få et klarere billede af, hvad det er for et indhold, du skal lave til jeres kommende elever.

2. Løft oplevelsen, ikke kun uddannelsen

Mange trænere fokuserer meget på indholdet af træningen i deres markedsføring, men det er nemt at glemme også at sælge selve oplevelsen. Det er selvfølgelig vigtigt at informere om for eksempel vigtige datoer, men det er ikke det, der får fremtidige studerende til at vælge dig frem for dine konkurrenter.

Nye studerende leder efter en uddannelse, der lever op til deres forventninger, også når det kommer til studielivet. De vil gerne kunne føle sig sikre på, at studietiden bliver en god tid, med plads til både glæde og fremtidsdrømme. Prøv derfor at dele indhold som:

- Succeshistorier – for eksempel studerende, der er færdiguddannede og nu laver noget spændende!

- Rundvisninger i dine lokaler, hvor du viser, hvordan miljøet ser ud hos dig. Du kan vise foredragssale, studierum eller andre lokaler, som du er særligt stolt af!

- Studiebesøg, praktik og rejser.

- Fællesskabet blandt eleverne.

3. Vis din skole frem i stedet for bare at fortælle om den

Brug af videoer og billeder er afgørende, når det kommer til at fange potentielle studerendes opmærksomhed på sociale medier. I stedet for at fortælle om, hvor godt alle eleverne har det hos jer – optag videoer, hvor du lader eleverne fortælle historien selv. Tal ikke bare om alle de sjove aktiviteter, de kommer til at lave, vis dem gennem spænende video materiale.

4. Engager fremtidige elever ved hjælp af indhold fra nuværende elever

Udpeg nuværende elever, der kan engagere sig i dine sociale medier. Du kan blandt andet bede eleverne om at overtage dine sociale mediekonti i en dag eller to. Så kan de dele alt fra, hvordan de går på campus, hvad de laver i løbet af dagen, til hvordan de bruger tiden mellem forelæsninger eller timer med deres medstuderende. Glem dog ikke at alle der er på film skal have givet et særligt samtykke eller lignende.

Du kan også bruge et hashtag specifikt for dit universitet og opfordre studerende til selv at uploade indlæg under det hashtag, især under særlige begivenheder eller aktiviteter.

5. Lyt, vurder og revurder

Når du har publiceret indhold på dine sociale medier, er det vigtigt at være opmærksom på, hvad eleverne rent faktisk interesserer sig for, både ved at læse kommentarer men også tjekke statistikken på platformen. Vær ikke bange for at justere din strategi undervejs!

Selvom sociale medier kan føles som en stor, fremmed verden, er det en vigtig del af markedsføringen, som du simpelthen ikke har råd til at gå glip af. Prøv at arbejde smart og opstil en klar strategi og planlægning, så dit arbejde med sociale medier forløber så gnidningsløst som muligt.