Indsigt og tips til markedsføring til uddannelsesinstitutioner I studentum.dk

Sådan benytter vores besøgende studentum.dk: Beslutningsprocessen for de uddannelsessøgende

Skrevet af Daniel Ulsing Thelin | Oct 6, 2022 8:46:53 AM

Hos studentum.dk har vi mange års erfaring med uddannelsessøgende og har derfor en dyb indsigt i deres ageren og tankegang gennem hele beslutningsprocessen. Siden 2008 har vi hos studentum.dk formået at være Danmarks største, private søgeportal for kompetenceudvikling og videreuddannelse. Sidste år guidede vi 1,2 millioner aktive uddannelsessøgende til at finde et kursus eller en uddannelse der passede til netop deres behov og ønsker. 

På baggrund af vores indsigt har vi udarbejdet denne artikel, som har til formål at gøre jer som uddannelsesudbyder klogere på, hvordan rejsen for den typiske uddannelsessøgende ser ud. Vi har skabt et overblik fra starten af forløbet hvor personer erkender og ønsker at finde en uddannelse til, at de beslutter sig og tilmelder sig uddannelsesforløbet.

Beslutningsprocessen/Kunderejsen

Når personer har et ønske om at starte på en uddannelse, går størstedelen ind på Google.dk og foretager en søgning på den uddannelseskategori de ønsker. Langt de færreste uddannelsessøgende har en klar ide om hvilken specifik uddannelse eller uddannelsesudbyder der er den rette for dem, når de starter søgningsprocessen. Af denne årsag har vi hos studentum.dk et stort fokus på, at ligge højt på uddannelsesrelaterede søgninger gennem Google, da det er her de fleste besøgende (ca, 80%) kommer fra. Grundet vores websites størrelse med ca. 1,2 millioner årlige besøgende samt vores SEO fokus, ligger vi højt placeret på størstedelen af videre og efteruddannelse relaterede søgninger. Gennem de høje placeringer på Google tiltrækker vi en målgruppe der er aktivt søgende og har en konkret interesse for uddannelser de bliver præsenteret for på studentum.dk.

Vil du lære at forstå hvordan vores besøgende bruger vore hjemmeside?

Her er der samlet et overblik over de steps der gennemgås fra starten af forløbet til, at der vælges den endelige uddannelse. For at gøre forløbet mere håndgribeligt tages der udgangspunkt i et case-eksempel i form af en fiktiv person der ønsker at uddanne sig inden for sport og idræt.

1. Google søgning

Hvis en person for eksempel ønsker at uddanne sig indenfor et område hvor sport og idræt er i højsædet, så ville første step som regel være, at der foretages en google søgning på ord såsom ”sport uddannelse”. Dette resulterer i, at den uddannelsessøgende får denne side frem på sin computer eller telefon:

 

2. studentum.dk landingside

Næste step for den fiktive person vil være at tilgå studentum.dks landingside ”sport og  idræt– se oversigten her”. Heraf sendes den besøgende videre til vores hjemmeside der fremviser et bredt udbud af sport og idræts uddannelser der har relevans i forhold til den uddannelsessøgendes præferencer. Siden der fremkommer, vil se således ud:

 

Denne side skaber et overordnet overblik over alle kursus/uddannelsestyper der findes under kategorien sport og idræt. Der findes i dette tilfælde 95 forskellige uddannelser. Den uddannelsessøgende kan nu specificere søgningen i forhold til uddannelsestype, by og uddannelsesform. På denne måde bliver den fiktive person sendt videre til en side der er skræddersyet til behov og ønsker.

3. Indsnævret søgning

Hvis vi antager at vores fiktive person bor i eller tæt på København og derfor ønsker at uddannelsen skal afholdes der. Dette resulterer i, at de 95 muligheder reduceres til 24 potentielle kurser der passer til behov og ønsker. Denne indsnævrede side er her hvor kunden vil læse titler og korte beskrivende tekster omkring uddannelserne som hjælp til, at vurdere hvad der relevant at klikke sig ind på. I dette step er en vigtig del evalueringer, da de besøgende viser en større og større tendens til, at foretrække kurser der inkluderer andre deltageres vurderinger. Læs om hvordan evalueringer fungerer på studentum.dk her: Guide til evaluering

 

 

4. Besøg af uddannelses-side

I dette step vil vores fiktive person gå ind på de sider der på baggrund af titlen og den beskrivende tekst lyder mest relevante og interessante. Dette vil i vores case-tilfælde eksempelvis ende ud i, at der bliver trykket på uddannelsen kaldet ”Idræt, sundhed og kost på højskole”. Den fiktive person der gerne vil arbejde indenfor noget med transport, har på denne side mulighed for at blive klogere på kurset i form af beskrivelse, adgangs betingelser, beviser efter kurset, video-materiale og målgruppe-beskrivelse.

Læs hvordan vores søgemaskine fungerer her:

I denne fase vil den fiktive person typisk besøge de samme kursussider flere gange over en længere periode. Des længere uddannelsesforløbet er og des højere prisen er, des længere tid vil den uddannelsessøgende typisk være om låse sig fast på et valg af uddannelse/kursus.  Et eksempel på en kursusside den trafik uddannelsessøgende eksempelvis vil besøge vil se således ud:

5. Evaluering

Det sidste stadie for vores fiktive person i beslutningsprocessen er vurderings/evaluerings stadiet. Her har kunden der ønsker at arbejde og uddanne sig indenfor sport og idræt lavet tilstrækkeligt med research og har besluttet sig for hvilken uddannelsesudbyder samt hvilken uddannelse der er det bedste match på markedet.

Når beslutningen er truffet, vil kunden derfor enten selv tage kontakt til kursusudbyderen eller trykke på knappen bliv kontaktet. Heraf vil nedenstående billede fremkomme, hvoraf kunden udfylder sine kontaktinformationer der derefter vil blive videresendt til kursusudbyderen. Herefter vil kursusudbyderen kontakte den uddannelsesparate person og sikrer sig, at vedkommende bliver godt vejledt og tilmeldt til kurset.

For at sikre sig at vores fiktive person er kommet et skridt videre til tilmelding, så vil vedkommende modtage et spørgeskema fra studentum.dk 14 dage efter de har lavet en henvendelse.  Her bliver der spurgt ind til om de har tilmeldt sig samt fulgt op på eventuelle uafklarede spørgsmål. Individet der søger transportuddannelse vil derfor blive fulgt og vejledt gennem henvendelses-processen med formålet, at tilmelding bliver en aktualitet samt en succes.  


Afsluttende bemærkning:

Studentum.dk  sikrer hermed dig som uddannelses udbyder, at interesse bliver skabt for potentielle studerende der ellers ikke ville have være opmærksom på, at du fandtes.  studentum.dk er Danmarks største, private platform for valg af uddannelse. Når I annoncerer hos os, rammer I præcis dem, der er på udkig efter dét, I udbyder. Vi tror på, at uddannelse udvikler og definerer fremtidens arbejdskraft. Det er katalysatoren for en positiv forandring i menneskers liv, i fremtidens arbejdsmarked og i samfundet. Det er dermed en kæmpe fordel, at være en del af vores søgetjeneste hvis du har et ønske om, at tiltrække flere studerende til din uddannelse!

Hør mere om hvordan vi kan hjælpe jer og forhåbentligt starte et gunstigt fremtidigt partnerskab op. Book et uforpligtende møde her:

Book Møde

Bliv kontaktet:

Tryk Her!