Bliv klogere på, hvordan teknologien spiller en rolle i forhold til, hvordan unge vælger deres fremtidige uddannelse.
Hvis I ønsker at fange de unge, gælder det om, at være med på de nyeste trends og skabe engagerende kommunikation. Undersøgelser viser, at unge i dag ser online ressourcer, som lige så vigtige - eller vigtigere - end offline kommunikation. Men hvordan er det, at de unge researcher og finder frem til deres drømmeuddannelse?
QS, en britisk virksomhed med fokus på videregående uddannelse, har lavet en undersøgelse, der fokuserer på unges research af uddannelse, især online. Vi er gået gennem undersøgelsen, og herunder finder du en række key findings, som I kan bruge i jeres kommunikation med de potentielle studerende.
Vil du have det short-and-sweet, så finder du her de 8 key findings som QS kom frem til i deres undersøgelse. Husk, undersøgelsen er lavet på det britiske marked, derfor er det ikke nødvendigvis alt der passer på danske unge.
Længere nede kan du læse mere i dybden om hvordan I kan bruge de forskellige key findings til at ramme potentielle studerende.
Officielle uddannelsessider fra uddannelsesudbyderen er oftest der, hvor de unge finder det meste af det information, de har brug for. 71% af de unge i undersøgelsen pegede på uddannelsesudbydernes egen hjemmeside som det vigtigste værktøj til at researche uddannelser. Generelt vurderede 90% af respondenterne, at det var en vigtig faktor i deres søgning.
Sociale medier, chats og forumer bliver set af respondenterne som vigtige i den fase, hvor de leder efter ideer til deres valg af uddannelse. Dette tyder på, at mens de måske ikke aktivt bruger disse værktøjer til at søge efter specifikke oplysninger, spiller sociale platforme stadig en rolle i deres overordnede beslutning.
Respondenterne i undersøgelsen havde sværest ved at finde information om økonomi og detaljer om ansøgningsprocessen ved uddannelsesudbyderne.
De unge er stadig interesseret i offline kilder som uddannelsesmesser og events, hvor de kan møde skolerne face-to-face. Men, de fleste respondenter mente at de online søgeværktøjer var vigtigst.
Youtube blev sat som det næstmest anvendte sociale medier, lige efter Facebook, når unge leder efter uddannelse.
Antallet af studerende der søger efter uddannelse via deres smartphone skyder i vejret. Dette hænger sammen med de teknologiske trends, hvor der generelt er en stigning i hvordan mennesker søger via deres mobiler.
Ifølge en undersøgelse fra Google, siger 61% af brugerne, at de vil gå væk fra en mobilside, hvis de ikke finder det de leder efter, med det samme.
Respondenterne pegede på emails som den mest ideelle måde at blive kontakt på af uddannelsesudbydere. 67% af de unge pegede også på emailen som den bedste måde selv at tage kontakt til uddannelsesudbydere. Det betyder dog ikke, at offline metoder som telefonopkald er helt ude.
Unge kvinder overgår mændene når det kommer til at bruge telefonen til at søge uddannelsesinformationer. Kvinderne var også mere tilbøjelige til at rangere online ressourcer end deres mandlige modparter.
I undersøgelsen fra QS er der et stort fokus på, hvor de unge kigger, når de leder efter et potentielt fremtidigt studie. Respondenterne har fået fem forskellige online ressourcer, som de er blevet bedt om at vurdere, ud fra hvilken der var vigtigst i deres research, i forhold til at finde informationer om studiet.
De vurderede skolernes egne sider, ranking sider, andre hjemmesider om uddannelser, forumer og chats samt sociale medier.
Som resultatet herover viser, ser potentielle studerende uddannelsesudbydernes side som den vigtigste kilde til informationer, når de researcher uddannelser. Næsten 71% af respondenterne ser siderne som essentielle, og 23% mener at de er “meget vigtige”. Ingen af respondenterne sagde, at de ikke brugte uddannelsernes egne sider.
Sociale medier er ifølge undersøgelsen den mindst brugte kilde i denne kontekst, da hovedparten af respondenterne sagde at det ikke var vigtigt i research fasen. Sociale medier hænger til dels også sammen med andre forums og chat rooms, som en stor del af de unge, så som en vigtigt del af researchfasen. Disse sider blev brugt af 41%, for at få en ide om den skole de kiggede på og sammenligne dem.
Det hænger også godt sammen med unges medievaner i dag, som ikke nødvendigvis falder for gængse online marketing reklamer, men i højere grad tror på online reviews fra deres fellow peers, og influencers, som i høj grad ligger bag deres valg og fravalg.
Som uddannelsesudbyder har dit website stor betydning for, om de unge vælger at kigge videre på uddannelserne, eller om deres research strander på forsiden. Det er vigtigt at de potentielle studerende hurtigt og nemt kan få et overblik, så de kan finde dét information de leder efter. Specielt når det kommer til økonomi og ansøgningsproces.
Derudover bør I have en mobilvenlig side, således at jeres side er responsiv, og dermed kan fungere på mange typer af skærme. Hvis jeres side ikke er loaded inden for 12 sekunder, forlader potentielle kunder jeres side. Det gælder derfor om at følge med i markedet, og forblive relevant og let tilgængelig.
På samme måde er det gældende for video marketing, som er på vej frem. Video er i mange tilfælde lettere for forbrugere at konsumere på mobile enheder end tekst. Embedded videoer på hjemmesiden kan drive trafikken op med 55% eller mere.
Youtube er den anden mest brugte sociale medie til at researche på uddannelse blandt respondenterne, og netop derfor bliver det vigtigt at have en video-strategi.
Generelt mente responderterne at det var virkelig vigtigt med online presence, både på egen hjemmeside, og andre informationssider. Og selvom sociale medier ikke bliver set som lige så vigtigt, bliver det stadig forventet at kunne finde uddannelsesstedet dér.
Med den konstante strøm af annoncer online og på tv, er den nuværende generation af potentielle studerende mere tech savvy end nogensinde. Det betyder også at de zoomer ud af alle former for reklame, hvis noget bliver for kommercielt. I stedet vil de gerne se autentiske og rigtige eksempler, de kan forholde sig til.
Når respondenterne skulle researche på en uddannelse, satte de stor pris på peer reviews og feedback fra tidligere studerende. Her kan det være vigtigt netop at bruge alumnis og brand ambassadører i kommunikationen, da de giver skolen et autentisk, troværdig og pålidelig ansigt udadtil.
Mens undersøgelser viser, at det kan koste dyrt, at undlade at investere i digitale platforme, så er det lige så vigtigt at beholde det menneskelige touch. For respondenterne havde breve og telefonopkald stadig en værdi, især med fokus på personaliseringen, som netop kan gøres gennem disse metoder.
Studerende ønsker at føle sig værdsat som enkeltpersoner; i en verden af endeløse marketing e-mails og online-annoncer, kan direkte kommunikation via brev og telefonopkald virke mere personligt.