At gå på et universitet eller college og opnå en akademisk grad har altid været anset som værende prestigefyldt.
Mange unge gennem tiden har valgt universitets- og højskolestudier på trods af, at de ikke rigtig vidste, hvad de ville lave i fremtiden. I takt med at uddannelsesmulighederne er steget, er årsagerne til at vælge en akademisk uddannelse også begyndt at blive revurderet af fremtidens studerende.
Når de studerendes motivationsfaktorer er blevet påvirket, kan man som uddannelsesinstitution blive nødt til at tænke mere over, og delvist revurdere, hvorfor de studerende egentlig tager en videregående uddannelse. Med denne øgede forståelse bliver det også lettere for dig at appellere til de kommende studerende i fremtiden.
Skærp din markedsføring over for de kommende studerende - 5 tips
Fokuser på karriereveje, der kræver specifik træning
Mange populære fysiologi fag, såsom læger, psykologer, jordemødre og naprapater, kræver stadig en akademisk grad, fordi der kræves specialiseret undervisning. Fremtidige studerende, der ønsker at arbejde inden for lignende områder, vil sandsynligvis søge til institutioner med programmer, der er populære, eller som matcher nuværende kvalifikationer. Fokuser på det, du har, der er unikt, og fremhæv de programmer, der ikke tilbydes alle steder.
Udvikle skolens netværk
Skoler med et bredt nationalt og internationalt netværk kan helt sikkert tiltrække elever, der vil ind på samme sted for at kunne sparre med hinanden. Mange elever leder efter skoler med stærke netværk, og netværksmulighederne kan være en afgørende faktor for, at de vælger en institution frem for en anden.
Læg vægt på det sociale liv
Mange studerende søger også en aktiv og social fritid.
Hvordan du præsenterer dit universitet og din by kan påvirke de studerendes valg af uddannelse. Vær ikke nærig med at fremhæve, hvad din skole og din by har at tilbyde fremtidige studerende. Både indenfor samt udenfor undervisningstiden.
Vær indbydende
Sørg for, at du kan hjælpe nuværende og kommende ansøgere gennem muligheden for at komme på besøg via åbent hus arrangementer. Arbejd frem for alt med at formidle en fornemmelse af, hvordan både studietiden og de studerendes fremtidige karriere kan se ud.
Målret din markedsføring mod særlige interesser
Mange studerende, der vælger universitet eller højskole, tager også højde for særlige interesser, som de ønsker at kunne videreudvikle, selv når de begynder at studere. Tænk også over, om du har noget i dit lokalområde, der skiller sig ud, for eksempel muligheden for at stå på ski eller sejle, og benyt lejligheden til at fremhæve det i din markedsføring. Husk på at der også er et liv uden for studiet der vægter højt og derfor er værd at promovere.
Tilpas din markedsføring
Når du ved, at de studerende kan have forskellige årsager og motivationer for deres valg af uddannelse, bliver det nemmere for dig at tilpasse din markedsføring ud fra, hvilke studerende du ønsker at nå ud til lige nu. Et godt tip er at A/B teste din markedsføring for at nå ud til mere end én målgruppe ad gangen. Ydermere giver markedsføring via sociale medier dig også mulighed for, at målrette en niche, interessebaseret demografi, som kan strømline din marketing indsats.
Afsluttende bemærkning:
Konklussionen på artikkelen er hermed, at det er vigtigere end nogensinde før at forstå hvad der motivere de nuværende og kommende studerende. Når man har skabt sig et klart overblik over hvad der efterspørges blandt de unge har man en markant bedre sandsynlighed for at lave skarpt marketingmateriale, som effektivt når ud til og rammer målgruppen.