Den ultimative guide til studenterrekruttering

Marketing indsigt Studenterrekruttering

Hvordan tiltrækker, engagerer og optager I studerende til jeres uddannelse? Det handler om studenterrekruttering eller student recruitment, en term du helt sikkert er stødt på, hvis du arbejder med studerende og uddannelse.

Studenterrekruttering er blevet en konkurrencedygtig proces, med færre kvalificerede potentielle studerende og en generation af unge, der i langt højere grad en tidligere bruger tid på at undersøge og finde den perfekte skole. 

Hvad er student recruitment? 

Studenterrekruttering handler om at finde og rekruttere interessenter til jeres uddannelse. En skole uden elever, vil nødvendigvis være nødt til at lukke, derfor bør studenter rekruttering stå øverst på jeres dagsorden. Hver dag. 

Det betyder, at studenter rekruttering bl.a. indeholder markedsføring, kommunikation og branding af skolen, for at kunne tiltrække, engagere og konvertere interessenter til kommende studerende. 

Studenterrekrutteringsprocessen indeholder bl.a.: 

  • Definition og analyse af de faglige krav til uddannelsen
  • Planlægning af marketing og kommunikationsaktiviteter der tiltrækker studerende
  • Arbejde sammen med marketing, regnskab og de koordinerende afdelinger på skolen, for at tiltrække studerende
  • Screening og udvælgelse af de bedste ansøgere
  • Hjælpe internationale studerende med eventuel visum ansøgningsproces
  • Tag jer af tilmeldingsprocessen og den endelige ansøgning
  • Onboarding af nye studerende på skolen
  • Følge op på studerende, når de har brug for det

Studenterrekruttering har altså rigtig mange faktorer, og kræver først og fremmest en professionel, der er god til at skabe relationer med studerende, ved at give både orientering og støtte gennem hele processen.

En succesfuld student recruiter er derfor en målorienteret person, som kan linke marketing aktiviteter med brugbare resultater. Det kræver kompetencer som: ambition, energi og proaktivitet, hvis man vil have succes i rollen. 

Identificer, tiltræk, engager og tilmeld de rette studerende

Det er hver studenterrekruttering i sin rene form handler om, men hvordan gør man det? 

Unge i dag har ofte en ide om, hvad de gerne vil være, og hvilken vej de skal gå gennem uddannelsessystemet, for at nå deres mål. Rigtig mange går efter en bedre fremtid, et godt job og en god løn. Dette gør dem til en svær målgruppe at overbevise om andre muligheder. 

Nøglen til succesfuld studenterrekruttering i dag, er at tilbyde den rette uddannelse til den rette målgruppe. 

Ved at bruge digital marketing og rekrutteringsstrategier i beslutningsprocessen kan det øge tilmeldingerne og føre til positive resultater for både studerende og skoler. 

Lav research 

Hvis I ønsker at tiltrække den rigtige målgruppe til jeres uddannelse, så er der tre data-baserede objektiver I bør overveje: 

  1. Ansøgerens mål
  2. Skolens brand identitet
  3. Jobmarkedet


1. Ansøgerens mål: Forstå hvad de studerende efterspørger

Med en markedsundersøgelse kan I få et klart billede af, hvilke uddannelsestyper, kompetencer og brancher som er mest interessante for potentielle studerende. Hvilken type uddannelse søger de? Hvilken læringsmodalitet er mest behagelig for dem? Hvor lang tid skal uddannelsen tage? 

Som skole skal I kunne svare på disse spørgsmål før I begynder at promovere jeres kampagne. 

2. Skolens brand identitet: De bedste medievalg

Marketingkampagner kan være meget forskellige, alt efter jeres målgruppe. Men som skole bør I overveje at have et bredt mix af forskellige strategier, for at få så god en eksponering som muligt. Det kan både handler om at skabe tillid gennem indhold på hjemmesiden, eller eksponere uddannelserne på forskellige platforme som sociale medier og studentum.dk.

3. Jobmarkedet: Research beskæftigelsesmuligheder

Det er vigtigt at forstå, at unge i dag også kigger på, hvad der bliver efterspurgt på jobmarkedet. Det hjælper altså ikke at have en uddannelse, som er svær at omsætte til et reelt job. I kan som skole fx vælge at indgå et samarbejde med virksomheder, der kan give jer værdifuld indsigt i deres prioriteter og perspektiver på den nuværende og kommende arbejdsstyrke.  

 

Top 9 strategier til at rekruttere studerende

Vi har kigget på nogle af de bedste strategier, når det kommer til studenter rekruttering, som I kan anvende til at sikre jer, at I forbliver top-of-mind hos de potentielle studerende. 

1. Invester i software til optagelsen

Teknologi spiller en stor rolle, når det kommer til at få succes med student recruitment kampagner. Muligheden for at planlægge og automatisere processer, forbedre skolens mulighed for at skabe og sprede effektive kampagner, der leder til tilmeldinger. Gør det derfor så nemt som muligt for de studerende, at sende en forespørgsel om uddannelsen.

En automatisering kan både være lille og stor. Bare dét at have en automatisk mail, der svarer på henvendelsen i første omgang, kan betyde at den potentielle studerende vælger jer, fremfor en anden skole. Hvis man har lyst til at gå større, er det også muligt at indsamle data ved fx åbent hus, messer mv, og lave automatiske workflows, der plejer kandidaten, indtil de er klar til at tage det næste skridt

2. Lav informative sociale medie kampagner

Bruger I det fulde potentiale på de sociale medier? En stærk tilstedeværelse på de sociale medier, kan være vital, når det handler om at tiltrække nye studerende. Dette kan kun gøres gennem konsistent arbejde med meningsfyldt content, der opfordrer brugeren til at lave en forespørgsel. Overvej hvad jeres unikke selling-point er, der gør de studerende interesseret i jer? Er det jeres skole? Undervisere? Historie? Område? 

Gør jeres kommunikation visuel med video, fx med alumner eller studerende, der fortæller om deres studie, og hvorfor det er godt, er for eksempel en måde at få spredt budskabet på.

3. Snak med nuværende studerende

Det gode ved at arbejde på en skole er, at der oftest er masser af talentfulde unge, som er villig til at dele deres historie og ekspertise. Som skole bør I kommunikere med de studerende, for at finde ud af, hvordan de oplever jeres skole. Ved at have fingeren på pulsen, når det kommer til de studerende, har I også en fod foran, når det kommer til skiftende trends, som I kan bruge i jeres markedsføring.

Når I ønsker at markedsføre bestemte kurser, så brug den ekspertise som undervisere og elever sidder med. Hvorfor ikke interviewe en underviser om deres undervisning, og hvad de studerende har fokus på, det kommende år?

4. Lav rekrutteringsevents der kan huskes

Åbent hus gør det muligt for de studerende, virkelig at få en fornemmelse for skolen og den kultur der er både i huset, men også en lokalmiljøet rundt om. Det gør det muligt for potentielle studerende at snakke med undervisere og rekurtteringsspecialister, som kan fortælle om alt fra bolig til den administrative del af ansøgningsprocessen.

Husk dog, at åbent hus ikke altid er en mulighed for de unge. Måske bor de langt væk, måske er der hårde corona restriktioner. Tænk derfor i, hvordan I kan gøre eventet online. Vi er eksperter på feltet, så spørg os endelig, eller læs denne artikel: Virtuelle events: Hvordan fanger I de unge? 

5. Online åben hus 

En ny måde, der er kommet frem i løbet af det seneste stykke tid, er rekruttering via webinarer. Her hos os, har vi muligheden for at hoste et online åbent hus eller messe via vores platform Lansera. Potentielle studerende kan registrere sig til eventet og deltage i interaktive sessioner, for at få mere informationer om jeres skole og uddannelser. Det kræver ingen rejsetid, og I kan afholde det, lige meget hvilke restriktioner der er i samfundet.

Vil I vide mere om mulighederne hos os? Så skriv til os her

6. Vær konsistent

Hvis I ønsker at få de unge gennem hele ansøgningsprocessen, så bliver I nødt til at være transparente og effektive. Det betyder, at I bør planlægge regelmæssige email-påmindelser på forskellige stadier af ansøgningsprocessen, svarer på forespørgsler på alle jeres platforme, så hurtigt som muligt og gøre nyttigt indhold let tilgængeligt. 

7. Lønstatistik 

Studerende kigger ofte på lønstatistik, når de kigger på potentielle drømmeuddannelser. Viser statistik at jeres kandidater får en god løn efter endt uddannelse? Se selv efter på vores Job & Løn sektion på studentum.dk. Brug gerne statistikken på dine egne sider!

8. Internationale studerende

Vil I gerne have flere internationale studerende på skolen, så er en god måde at rekruttere på, at sende agenter til udlandet eller ansætter agenter i forskellige lande i verden. Disse agenter annoncerer og arbejder med rekrutteringsmesser i udlandet for jer. Vær dog opmærksom på, at agenter har tendens til at arbejde for mere end et universitet, og I kan derfor ikke forventer 100% loyalitet.

9. Old-school telefonopkald

I dag foregår meget af vores interaktion online, men nogle skoler har valgt at tage en mere personlig approach: telefonopkald. Det er ikke alle unge, der er glade for at tage kontakten online, og vil hellere fx chatte, men for dem der helst vil snakke, er det et godt personligt touch.