Konflikten mellem ChatGPT og uddannelse har trukket overskrifter for nylig, men kunstig intelligens (AI) på videregående uddannelser er ikke noget nyt. Ifølge en artikel i Times Higher Education kan programmerne, der kører AI – algoritmer – bruge big data til at projektere eller forudsige resultater baseret på maskinlæring. Computeren "lærer" at tilpasse sig et væld af skiftende elementer, forhold og tendenser.
Det korte svar: AI bruger computere til at udføre opgaver, der traditionelt kræver menneskelig intelligens.
AI vil kun fortsætte med at udvikle sig og er allerede indlejret i gymnasier og universiteter. I mange situationer er det et advarselsskilt for de videregående uddannelser. Institutioner arbejder på at forstå de bekymringer, kunstig intelligens rejser i uddannelse, mens andre glæder sig over de ubegrænsede muligheder, kunstig intelligens har at tilbyde.
Du har måske set nyhederne om ChatGPT, en chatbot udviklet af OpenAI i slutningen af 2022, der kan skrive essays, kode, tale og endda bestå en juraeksamen. Nogle hævder endda, at studerende altid kan finde en løsning for at få skrevet deres essays for dem eller finde svar på eksamener og prøver. Mange i den akademiske verden bekymrer sig, og andre spekulerer på, om dette blot er en midlertidig tendens.
Fordele
Brugen af banebrydende sprogmodeller i undervisningen, såsom ChatGPT, har potentialet til fuldstændig at transformere undervisnings- og vurderingsstrategier.
Taylor Sparks, lektor i materialevidenskab og teknik ved University of Utah siger:
"Ligesom hvordan programmerbare lommeregnere og matematiske modelleringsprogrammer har udvidet elevernes matematiske evner, kan ChatGPT tjene som et kraftfuldt værktøj for elever til at forbedre deres skrive- og kodefærdigheder."
AI-værktøjer som ChatGPT kan hjælpe elever med at overvinde skriveproblemer og generere ideer, skrive resuméer, lave øvelsesspørgsmål til eksamener og tests, få feedback på skriftlige opgaver og identificere datatendenser og -mønstre.
Derudover kan det hjælpe professorer og undervisere med at udvikle lektionsplaner eller undervisningsressourcer.
Ulemper
Akademisk integritet er roden til bekymringen, når det kommer til ChatGPT og andre former for AI. En af de første ting, lærere har rejst, er risikoen for, at elever bruger ChatGPT til at snyde. Nogle er endda gået så langt som at sige, at dette vil være afslutningen på lektierne.
"Det er klart, at brugen af ChatGPT kan være nemmere og billigere end andre måder omkring akademisk integritet, men faktum er, at studerende, der er fast besluttet på at snyde, vil finde måder at gøre det på," forklarede Danny Oppenheimer fra Carnegie Mellon University. Intet har virkelig ændret sig; akademisk integritet er svær at overvåge og har altid været det."
Og som med al teknologi kan der ske fejl. "Der er stadig mange tilfælde, hvor du stiller et spørgsmål, og det giver dig et svar, der lyder meget imponerende, men som bare er helt forkert," siger Oren Etzioni, stiftende administrerende direktør for Allen Institute for AI.
Så selvom studerende kan prøve lykken ved at bruge ChatGPT til at udføre opgaver, hjælper det ikke nødvendigvis dem med at bestå deres uddannelse.
Og de studerende, der er dedikerede til at lære og få succes inden for deres felt, vil forstå, at der er et større behov for at have en fuldstændig forståelse af deres fag, frem for at finde den hurtigste måde at lave deres lektier på.