Indsigt og tips til markedsføring til uddannelsesinstitutioner I studentum.dk

Undersøgelse 2024: Sådan markedsfører I jeres uddannelser!

Skrevet af Jesper Worning Slot | May 23, 2024 10:52:11 AM

 Vores løbende spørgeskemaundersøgelser viser, at studerende i høj grad vælger uddannelse baseret på karrieremuligheder. I denne artikel er vores 5 bedste råd til, hvordan I kan imødekomme den tendens. 

 I mange år har karrieremuligheder været afgørende for unges valg af uddannelse. Ifølge vores seneste undersøgelse fra 2024, der inkluderer 846 respondenter, rangerer knap 40% af de kommende studerende gode jobmuligheder som førsteprioritet for valg af uddannelse.  

Og det er en klar tendens, når man ser på de sidste år. 

 

 

Men den største udvikling i vores nyeste undersøgelse er et holdningsskifte på to områder: 

1. Der er nu næsten dødt løb mellem ja og nej siden, når gælder om respondenterne hellere vil arbejde sig til en karriere end at tage en uddannelse, hvis det er lettere at få job. Og ja siden vinder mere og mere frem. 

 
2. Hovedparten mener nu, at uddannelsesudbuddet bør tilpasses arbejdsmarkedets behov, så der kun udbydes uddannelser, som giver jobmuligheder efterfølgende. 

 

 

Den gamle tanke om uddannelse som et middel til almen dannelse er på vej ud. Det stiller nye krav til jer. Der er et større behov for at tydeliggøre, hvordan I skaber vejen for de studerendes fremtidige karriere.  

 

 

Her er vores 5 bedste råd til, hvordan I kan fremhæve det i jeres markedsføring. 

 

📚🗣️Personlige fortællinger

Det som rammer i disse dage er nærhed. Det er den personlige historie. Derfor kan man med succes dele historier fra de tidligere studerende, der har brugt uddannelsen som springbræt til en succesfuld karriere. Så man får et ansigt på fortællingen. 

Man kan formidle historierne gennem videoer, blogindlæg eller interviews, som deles på hjemmesiden eller gennem sociale medier som LinkedIn, Facebook og Instagram. Det handler om at fremhæve succeshistorierne, og hvem er bedre til det end dem, der har oplevet succesen? 

 

🤝🏢 Samarbejde med virksomheder

Et andet middel er at oprette samarbejder med de virksomheder, hvor jeres alumner får job. Man kan få de virksomhedsledere til at tale om, hvordan jeres kandidater bidrager til virksomheden. Det kan gøres gennem alle jeres kanaler og skaber et mere fuldendt billede end kun at have fortællingen fra jeres alumner.  

Derudover kan man med et tæt samarbejde med erhvervsmiljøet også promovere praktikpladser og jobmuligheder for studerende. Det handler om at gøre skellet mellem uddannelse og karriere så kort som muligt.  

 

🎓🎉 Karriereorienterede begivenheder

Når man har kontakt til virksomhederne kan man også anvende det til at arrangere begivenheder, hvor nuværende og kommende studerende kan møde de potentielle arbejdsgivere. Her kan studerende høre om deres karrieremuligheder direkte fra virksomhedsrepræsentanter.  

En anden mulighed er at invitere alumner og fagfolk til netværksarrangementer, hvor studerende kan skabe kontakter og få indsigt i deres karrieremuligheder. Karriereorienterede sessioner under åbent hus-arrangementer er også en god ide. Det handler om hele tiden at tænke karrieredelen ind. 

 

📝📈 Opdater informationsmaterialet

Når det kommer til jeres kommunikationsmateriale, handler det om at skabe et øget fokus på jobmuligheder. I kan f.eks. oprette en sektion dedikeret til karriereinformation på jeres hjemmeside. Her kan I fremhæve karriereveje, jobstatistikker, alumnehistorier og praktikmuligheder.  

Samme muligheder gælder for brochurer og andet informationsmateriale. Det handler om at gøre jobmulighederne for uddannelsen helt konkrete og i øjenhøjde. 

 

🤔✅ Hvorfor vælge jer?

Men det vigtigste at have i tankerne, når I fortæller om uddannelsen til potentielle studerende, er følgende spørgsmål: 

  • Hvad giver jeres uddannelse af ballast, som et arbejde ikke kan? 
  • Hvorfor er det nødvendigt at tage jeres uddannelse fremfor en erhvervskarriere? 
  • Hvordan kan jeres uddannelse give de studerende bedre jobmuligheder? 

Hvis I får besvaret disse spørgsmål tydeligt i den information, I formidler, kan det hjælpe med at tiltrække studerende. I kan vise, hvorfor lige netop jeres uddannelse skal være første trædesten for de kommende studenter.